3 Jul 2015

UMNO Sudah Bersuara, PAS Jangan Malu-malu Lagi...

Tidak mustahil Pas, Umno bergabung kembali

SHAH ALAM - Bekas Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Tan Sri Sabbaruddin Chik percaya Pas dan Umno akan bergabung kembali mewujudkan kerjasama membentuk kerajaan.

Menurutnya, perkara itu tidak mustahil akan berlaku jika Pas sanggup bekerjasama dengan parti bukan Melayu yang berada dalam BN.

“Untuk melihat penggabungan ini berjaya perlu melihat kesudian Pas untuk bekerjasama dengan parti bukan Melayu seperti MCA dan MIC yang ada dalam BN.

“Penggabungan Pas dan Umno adalah idea yang baik melihatkan kepada senario politik kini,” katanya, semalam.

Beliau berkata, Pas dan Umno perlu menghentikan persengketaan yang telah lama wujud antara kedua-dua parti tersebut.

“Sampai bila nak bergaduh? Ini bukan waktu untuk bergaduh lagi. Kalau boleh bergabung itu adalah yang terbaik,” katanya.

Beliau berkata, kedua-dua parti perlu memikirkan idea penggabungan ini secara serius demi kepentingan Melayu dan Islam.

“Saya percaya sudah ada cakap-cakap dalam kedua-dua parti (mengenai penggabungan ini). Jika tidak, mana mungkin perkara ini akan diperkatakan sekarang,” katanya.

Terdahulu, sebuah portal menyiarkan kenyataan bekas pemimpin kanan BN yang tidak mahu dinamakan bahawa kedua parti ini akan berganding bahu dalam menghadapi PRU14. -SH


Kerjasama Umno-PAS dalam PRU depan?

Persengketaan antara dua parti iaitu Umno dan PAS telah berlangsung sekian lama dan dianggap mustahil dapat diselesaikan.

Malah, perbalahan beberapa dekad juga pernah memecahbelahkan anggota keluarga dengan berdasarkan cerita-cerita daripada orang Melayu di kampung-kampung.

Bekas mursyidul am PAS Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga sering menggambarkan bahawa kerjasama dengan Umno seperti 'dosa' yang tidak dapat dimaafkan.

Bagaimanapun, perkara sebaliknya mungkin boleh berlaku selepas ketiadaan Nik Aziz, selepas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi menggiatkan agenda hudud dan bersedia bekerjasama dengan Umno bagi mencapai matlamat keagamaan itu.

Tambahan pula, Hadi sering digambarkan sebagai penggerak utama agenda kerajaan perpaduan dan pada masa yang sama Umno Kelantan juga menyokong PAS untuk melaksanakan hudud.

Oleh itu, seorang bekas pemimpin kanan BN percaya bahawa Umno dan PAS akan berganding bahu demi kepentingan bersama dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

"Tidak kira apa yang pengkritik atau penganalisis akan kata, tetapi percayalah, ini adalah idea yang boleh dilaksanakan dari segi politik – bekerjasama demi pilihan raya," kata pemimpin yang tidak mahu namanya disiarkan kepada Malaysiakini.

Sebelum ini, bekas menteri itu berkata, jika seseorang meramalkan bahawa DAP dan PAS akan bersama, orang tersebut akan dituduh tidak waras.

Katanya, PAS merupakan saingan terbesar Umno dan jika kedua-dua parti itu boleh berdamai, peluang kedua-dua pihak akan lebih besar dalam pilihan raya.

Ini, katanya lagi, memandangkan iklim politik semasa menyaksikan kedua-dua parti itu kini menghadapi masalah dalaman.
-mk


ULASAN GB

UMNO dah bersuara. PAS tak perlu lah malu-malu untuk menyambutnya.

Haji Hadi pun dah mengesahkan bahawa UMNO tidaklah seburuk Firaun walaupun dahulu Haji Hadilah juga yang mengkafirkan UMNO.

Sebelumnya Haji Hadi menyatakan bahawa ada pihak yang cemburu akan hubungan Pas dan Umno. Konon ada yang cemburu Haji Hadi dah keluar TV, dah dapat liputan media massa arus perdana seperti Utusan & BH.

Jelas beliau, hubungan yang terjalin adalah berlandaskan syariat bagi tujuan merealisasikan hukum hudud, walaupun Haji Hadi dan PAS telah ditipu UMNO berkali-kali.

Oleh kini jangan ditolak lagi jika percaya sangat kat UMNO nak laksana hudud. Gabunglah... kami dah tak marah, sedikit pun kami tak cemburu kerana kami sudah nekad untuk bersama dengan parti baharu untuk membentuk Pakatan 2.0.

Said Hawa Keluar Ikhwanul Muslimin, Tak Kafir Kalau Keluar PAS...

Ramai juga yang menyebarkan hadith "haram tinggalkan jemaah" untuk "menghalang" ahli-ahli PAS meninggalkan PAS.

Kebetulan ianya disebarkan di saat dan ketika dimana sebuah parti Islam alternatif kepada PAS akan mun cul menjelang Syawal nanti, dan ulama-ulama ynag menang secara kotor dan hina di dalam pemilihan di muktamar yang lalu semacam terasa kalut apabila mengetahui berduyun-durun ahli PAS akan meninggalkan PAS di seluruh negara.

Maka timbul semula gejala 'TAKFIR" - iaitu kafir hukumnya jika keluar PAS!

Mereka terlupa atau tidak tahu bahawa, Said Hawa, menantu Iman Hassan Al Banna, penulis dan pengarang kitab "Jundullah: Tsaqafatan wa Akhlaqan" yang ada menjadikannya teks usrah PAS, telah keluar dari jemaah Ikhwanul-Muslimin dan menubuhkan Ikhwan Qutri. Begitu juga Sheikh Said Syaban menubuhkan Ikhwan Jihadi kerana tidak bersetuju dengan Fathi Yakan (Pengarang "Mengapa Saya Menganut Islam").

Tidak takutkah Said Hawa dan Said Syaban terhadap ancaman "jatuh kafir" kerana memisahkan diri dari jemaah Islam Ikhwanul- Muslimin?

Untuk menjernihkan keadaan dan meletakkan kebenaran di tempatnya yang abadi, maka dibawah ini disertakan tulisan yang mengupas hadith yang disebarkan tersebut.

MOTIVASI POLITIK : Menjawab TULISAN (SEBUAH GERAKAN ISLAM di MALAYSIA) Berkaitan Hadist "Al-Jamaah.

Saya amat menyayangi tokoh yang menulis tulisan ini, namun kebenaran lebih saya sayangi. Hadist ini berkaitan dengan hadist Huzaifah. Saya melihat hadist ini tidak dihuraikan secara menyeluruh oleh penulis. Jesteru jawapan saya akan saya permudahkan dengan point-point berikut :-

POINT 1 : MAKSUD "AL-JAMAAH" OLEH IMAM TABARI DALAM FATHUL BARI Dalam menghuraikan Hadist ini (Hadist Al-Jamaah)

Penulis tersebut, menaqalkan pandangan Imam Tabari dalam fathul bari. Berikut saya naqalkan kembali tulisan beliau :-

"Imam Tabari selepas menukilkan pendapat yang pelbagai kemudiannya membuat kesimpulan:

“" والصواب أن المراد من الخبر لزوم الجماعة الذين في طاعة من اجتمعوا على تأميره ، فمن نكث بيعته خرج عن الجماعة"

Maksudnya: Dan yang benar dikehendaki daripada maksud hadis ialah beriltizam dengan jemaah yang ditaati oleh kesepakatan ramai untuk mematuhi arahannya. Barangsiapa yang enggan memberikan baiahnya (sokongannya) maka ia telah terkeluar daripada jemaah. (Rujuk Al-Fathul Baari: 13/37)."

Kemudian Penulis Tersbut membawa Pandangan Imam Syatibi :-

"Begitu juga Imam Syatibi di dalam kitab Al-Iktisam (2: 260-265) membuat kesimpulan setelah menukilkan pelbagai pendapat berkenaan tafsiran Jemaah Islam dengan menyebut:

وحاصله أن الجماعة راجعة إلى الاجتماع على الإمام الموافق لكتاب الله والسنة ، وذلك ظاهر في أن الاجتماع على غير سنة خارج عن الجماعة المذكورة في الأحاديث المذكورة

Maksudnya: “Kesimpulannya, maksud jemaah merujuk kepada kesatuan (orang ramai untuk mentaati) pemimpin yang selari dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Yang demikian itu jelas bahawa kesepakatan berdasarkan selain sunnah adalah terkeluar daripada jemaah yang disebut di dalam hadis tersebut.”

PERSOALANNYA SIAPAKAH ORANG YANG PATUT DIPATUHI MERUJUK PANDANGAN IMAM TABARI DAN MAKSUD IMAM DALAM ULASAN SYATIBI.

Disini saya kira penulis tersebut KURANG CERMAT apabila MENINGGALKAN MAKSUD SEBENAR IMAM TABARI yang dinaqalkan secara JELAS Oleh Imam Syatibi dalam I'tisam. BERIKUT ADALAH PANDANGAN SEBENAR IMAM TABARI BERKAITAN AL-JAMAAH :

ما اختاره الطبري الإمام من أن الجماعة جماعة المسلمين إذا اجتمعوا على أمير ، فأمر عليه الصلاة والسلام بلزومه ونهى عن فراق الأمة فيما اجتمعوا عليه من تقديمه عليهم .

Pendapat yang dipilih Imam Ath Thabari, yaitu bahwa Al Jama’ah adalah jama’ah kaum muslimin yang berkumpul di bawah pemerintahan. Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam memerintahkan ummat untuk berpegang pada pemerintahnya dan melarang memecah belah apa yang telah dipersatukan oleh umat sebelumnya.

RUJUKAN : http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=129&idto=129&bk_no=109&ID=149

KESIMPULAN POINT 1 : Maksud Imam Tabari adalah JAMAAH MUSLIM yang dibawah PEMERINTAHAN. Iaitu ketaatan kepada pemerintah NEGARA. Bukan dibawah JEMAAH ISLAM ialah yang difahami penulis.

POINT KE-2 : KONTEKS HADIST AL-JAMAAH
Hadsit Al-Jamaah perlu dirujuk secara lengkap melengkapi kerana ianya ada banyak. Sekiranya kita. Maka kita akan memahami bahawa maksud sebenar nabi s.a.w adalah jangan keluar dari JAMAAH UMAT ISLAM yang diperintah Oleh Khalifah Islam. Sila rujuk hadsit Al-Jamaah yang lain. Saya tidak kemukakan disini untuk menjimatkan ruang.

POINT KE -3 HADIST TIDAK BOLEH DITAFSIRKAN DENGAN WAQI?
Hadsit yang berkaitan Siasah @ Muamalat memerlukan TAFSIRAN Semasa. Sekiranya tidak Hadist tersebut akan nampak pelik dan Canggung. Apa yang ingin kita tafsirkan berkaitan HADIST MENGUSAHAKAN TANAH TERBIAR dalam tempoh 3 Tahun, Hadsit Nabi tidak menetapkan Harga Barang dan sebagainya. Adakah kita ingini melihat Islam dipandang LUCU dengan Tafsiran LATERAL sebegitu?

POINT KE-4 : KESAN KELUAR JEMAAH ISLAM???
Hadist ini jika merujuk kepada JEMAAH ISLAM tertentu sahaja akan memberi IMPIKASI KESAN yang dinyatakan oleh Nabi IAITU terkeluar ISLAM. Kesannya cukup besar. Penulis menukilkan pandangan dibawah :-

"Kontek Ikhwan Al-Muslimun (Imam Hassan Al-Banna) sebagaimana yang saya faham daripada penglibatan saya di dalam Ikhwan sewaktu belajar, bahawa kami merupakan salah satu jemaah daripada jemaah-jemaah Islam dalam konteks dunia kerana di Pakistan ada Jamaat Al-Islamiah, di Indonesia ada mahsyumi, di Turki ada gerakan islam yang ditinggalkan oleh Badiuzzaman Said An-Nursi dan sebagainya. Konteks ini memaksudkan bahawa hubungan gerakan-gerakan Islam adalah rapat dan baik antara satu sama lain menyebabkan gerakan-gerakan ini sentiasa mengadakan pertemuan dan perbincangan tahunan sampai ke hari ini"

Jika ini yang dimaksudkan? Apa hukum Orang diluar Jemaah ISLAM? Apa Hukum SAID HAWA Keluar Dari IKHWAN MUSLIMIN?

Berhati-Hatilah dalam menukilkan Nas Agama...

KESIMPULAN : Hadist Al-Jamaah perlu dinilai dengan Amat CERMAT. Silap langkah dalam memberi penerangan, akan menyebabkan orang bawahan "BERKEMUGKINAN" (Moga Dijauhi) terjebak dalam ISU TAKFIR. ISLAM bukan mengikut kehendak kita. Tapi kitalah MESTI MENGIKUT ARAH CONDONG HUJAH ISLAM.

ISTIQAMAH ATAS KEBENARAN
Abu Umar Al Faruq
Mafraq, Jordan.

3 Julai 2015




JOM KELUAR PAS BERAMAI-RAMAI
SEMASA PARTI BAHARU DITUBUHKAN.

JIKA ADA YANG HALAU KITA KELUAR SEKARANG
SURUH DIA PULANGKAN YURAN KEAHLIAN DULU.

ATAS KITA LAH BILA NAK KELUAR PARTI!!!






UMNO Berjaya Peralatkan Ulama PAS Singkirkan Profesional

PAS selepas muktamar ke-61 kembali ke belakang – Minda Jentayu

Jika kita menggunakan istilah “Leadership of the Clergy” untuk merujuk kepada amalan kepimpinan PAS, ia mungkin akan dirasakan janggal. Bunyinya seolah-olah satu konsep yang diambil dari agama lain di mana wujudnya pembahagian diantara golongan “clergy” dan golongan “lay” atau orang-orang biasa. Namun, itulah hakikat konsep kepimpinan ulama. Ia sangat asing pada Islam dan sebenarnya lebih hampir pada fahaman sekular yang membahagikan di antara urusan agama dan duniawi. Ia seolah satu langkah ke belakang atau “rollback’ yang akan memundurkan PAS.

Namun, implikasi dari perkembangan yang berlaku pada Muktamar PAS ke 61 bukan sekadar satu perubahan semantik semata-mata. Ia juga mempunyai implikasi strategik yang amat ketara. Malahan, ia merupakan kemuncak strategi membina kembali “containment” pengaruh PAS dan melemahkan Pakatan Rakyat.

Sebelum PRU 1999, pengaruh PAS dilhat sebagai terbatas. Prestasi pemimpin-pemimpin PAS di luar Kelantan amat tidak menentu. Adakalanya menang dan adakalanya kalah dalam pilihanraya. Bagi Umno, PAS diterima sebagai “necessary evil”.

Dengan adanya PAS, Umno dapat memaparkan dirinya sebagai golongan sederhana. Dalam konteks hubungan antarabangsa, PAS boleh digunakan sebagai jembalang untuk mengingatkan pengkritik, sekiranya Umno lemah Malaysia akan jatuh kepada golongan fundamentalis agama. Pendekatan strategik yang digunakan dalam menanggani PAS ialah pendekatan “containment”. Biarkan PAS bertapak di kawasan-kawasan tertentu, khususnya di negeri-negeri Pantai Timur. Biarlah PAS wujud dalam “sphere of influence” yang terbatas dan terbendong ini.

Prestasi ulama PAS pula tidaklah begitu memberansangkan. Walau pun mampu memberi ceramah dan pidato berapi-api serta mengistiharkan berbagai hukum, mereka umumnya tidak berkesan dalam Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Kebanyakan mereka tidak mampu membahaskan isu-isu dasar dengan berkesan. Kalau ada pun, sekadar membuat saranan umum memgenai perlu kembali kepada Islam, perlu ikut sistem ekonomi dan pendidikan Islam tetapi tidak melebihi dari itu.

Dalam isu-isu berkaitan dasar fiskal, mengenai strategi merubah ekonomi Malaysia dari ekonomi yang dipacu pelaburan kepada ekonomi yang dipacu inovasi dan bagaimana meningkatkan pelaburan, golongan ulama umumnya mati punca. Demikian juga, apabila muncul skandal-skandal mega golongan ini juga kelihatan ibarat rusa sesat di tengah pekan. Sama ada skandal BMF, Maminco, Perwaja atau skandal spekulasi matawang Bank Negara yang berlaku 20-30 tahun dahulu mahupun skandal-skandal yang mutakhir seperti skandal PKZ, MAS, 1MDB dan NFC, golongan ulama nyata tidak dapat menguasai isu-isu semasa ini. Mereka lebih selesa membisu dalam isu-isu sebegini.

Umno menganggap adalah memadai dengan pendekatan “containment” terhadap PAS. Ini berlarutan sehinggalah dua perkembangan yang membimbangkan Umno. Pertama ialah perkembangan politik selepas pemecatan Anwar Ibrahim dari kerajaan pada tahun 1998. Ia menyaksikan lonjakan aktivitisma politik di kalangan rakyat Malaysia.

PKR masih belum wujud, ramai di antara aktivis Melayu menyertai PAS. Ini termasuklah golongan professional. Penyertaaan mereka ini membawa beberapa perubahan penting kepada PAS. Golongan ini lebih canggih dari segi pemikiran politik dan keupayaan menanggani isu-isu semasa. Mereka dapat mengolah isu dan idea dalam bahasa dan gaya yang mempunyai daya tarikan kepada golongan kelas pertengahan Melayu. Golongan ini juga selesa menjalinkan hubungan dengan golongan bukan Islam, sama ada dengan DAP atau NGO-NGO yang turut disertai bukan Islam. Golongan ulama sebaliknya lebih bersikap “insular”. Mereka jarang sekali menyertai program-program bersama yang diwujudkan parti-parti Pakatan Rakyat.

Dari segi aktivisma, golongan ulama lebih selesa dengan program-program dalaman. Sebaliknya, golongan professional lebih aktif dalam ruang lingkup kegiatan-kegiatan yang lebih luas. Ini termasuklah dalam isu-isu seperti reformasi pilihanraya dan hak asasi manusia. Inilah sebabnya pemimpin-pemimpin PAS dari golongan professional lebih ramai menghadapi dugaan ditangkap dan dipenjarakan. Golongan ulama lebih selesa berjuang di medan ceramah sedangkan golongan professional yang selalu berada di barisan hadapan dan menghadapi berbagai ujian dan ibtilak. Sekiranya perjuangan para anbiya dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya.

Perkembangan kedua ialah PRU pada 2008. Akibat dari jalinan hubungan dengan golongan bukan Islam, PAS mula diterima masyarakat bukan Melayu dan bukan Islam. Semakin ramai pengundi bukan Melayu yang memberi undi kepada PAS dan membolehkan PAS menang kerusi-kerusi di luar Pantai Timur dan khususnya di kawasan-kawasan bandar.

Hasil PRU 2008 dan 2013 menunjukkan tembok “containment” yang wujud sebelum ini roboh. Perkembangan ini juga turut dirasakan DAP. Pengundi-pengundi Melayu, terutama golongan kelas pertengahan dan generasi muda, mula memberi sokongan kepada DAP. Dengan robohnya tembok “containment” ini, berlakulah tsunami yang merungkaikan penguasaan dua pertiga Parlimen BN dan menafikannya sokongan majoriti pada PRU ke 13.

Untuk menghadapi realiti baru ini, Umno memerlukan satu strategi baru untuk menggantikan strategi “containment”. Strategi ini mestilah mampu memusnahkan sumber-sumber kekuatan yang membolehkan PAS keluar dari tembok “containment” ini.

Bagi Umno, ancaman sebenar kepada pengaruhnya bukanlah ulama PAS. Golongan ulama lama wujud di dalam PAS dan dapat di “contain” dengan mudah. Sebaliknya, ancaman utama kepada Umno ialah golongan professional. Mereka inilah yang berjaya merobohkan tembok “containment”. Adalah perlu kekuatan ini dimusnahkan.

Strategi melemahkan PAS dan PR bolehlah diistilahkan sebagai strategi “rollback”. Tujuan strategi “rollback” ialah menolak kembali PAS ke ruang “containment” yang wujud sebelum 1998. Ini akan dicapai bila kepercayaan di kalangan golongan kelas pertengahan, khususnya di Pantai Barat, dan di kalangan pengundi bukan Melayu terhadap PAS dapat dilunturkan. Untuk tujuan ini, umpan hudud dan sentimen perpaduan Melayu digunakan. Pada ketika yang sama, langkah untuk melemahkan PR dan PKR turut diambil. Ini adalah dengan mewujudkan fitnah liwat terhadap Anwar Ibrahim dan memenjarakan beliau.

Di antara langkah yang diambil untuk menawan hati beberapa ulama PAS ialah program-program “taklimat” tertutup yang diberikan sebuah agensi perang saraf kerajaan.

Dua perkara utama cuba dicapai dari program-program ini. Pertama, memberi gambaran, kedudukan orang Melayu dan Islam akan terjejas jika PR memerintah. Ini kerana golongan MP bukan Islam dikatakan lebih ramai dari golongan Islam dalam sebuah kerajaan PR. Ini dikatakan boleh menjejaskan kedudukan Melayu dan Islam.

Kedua, usaha dilakukan untuk meyakinkan golongan ulama ini, Anwar Ibrahim ialah seorang peliwat dan membawa kefahaman liberal. Di antara perkara yang dilakukan dalam program-program “taklimat” tertutup ini ialah “pengakuan” dua orang bekas pemimpin ABIM dan seorang tokoh korporat yang rapat dengan PAS, mereka yakin Anwar memang seorang peliwat. Salah seorang dari ulama ini di bawa ke sebuah kilang di Thailand yang dimiliki tokoh korporat ini. Ketika di sana dia diberi sanjungan dan layanan istimewa.


Sebelum ini, pendekatan yang hampir sama turut digunakan ke atas pemimpin-pemimpin reformasi yang ditahan di bawah ISA. Mereka diberi maklumat terpilih mengenai “salahlaku” Anwar Ibrahim. Mereka dilayan seperti mereka golongan istimewa dan diberi maklumat yang tidak didedahkan kepada orang lain. Namun, muslihat ini gagal mengubah pandangan tahanan-tahanan ISA ini.

Kedua-dua bekas pemimpin ABIM ini dan tokoh korporat ini menggunakan pendekatan emosi dalam meyakinkan ulama PAS ini, Anwar adalah peliwat, satu ancaman kepada Islam dan harus dihalang dari menjadi Perdana Menteri. Namun, “taklimat-taklimat” ini tidak pula pernah menyebut mengenai bagaimana kepentingan Melayu dan Islam dikhianati elit Melayu melalui pembaziran dan amalan rasuah. Peranan J Lo serta kroni-kroni lain elit Melayu tidak pernah disebut. Demikian juga, penglibatan seorang warga Israel sebagai penasihat komunikasi juga tidak dibincangkan. Sesi-sesi taklimat ini berjaya menambat hidung ulama PAS. Muslihat yang gagal digunakan ke atas tahanan ISA mengena pada ulama PAS ini. Ini membuka jalan untuk membolehkan strategi “rollback” dilaksanakan sepenuhnya.

Pergolakan MB Selangor berjaya digunakan untuk mencetuskan ketegangan di dalam PR dan PAS sendiri. Walau pun pendirian presiden PAS bercanggahan dengan keputusan yang dibuat JK Pusat PAS, yang dipersalahkan ialah golongan professional. Maka berbagai istilah pahit seperti barua, jebon, budak suruhan DAP, perosak dan pengkhianat digunakan untuk melabel golongan ini. Ketika para sahabat Rasulullah tidak menyetujui dengan perjanjian Hudhaibiah dan pada mulanya enggan membuka pakairan ihram mereka, Rasulullah tidak pula mempersoalkan wala mereka atau menggunakan bai`ah yang mereka berikan untuk memaksa mereka akur dengan keputusan baginda. Jauh sekali melabel mereka sebagai pengkhianat atau perosak. Tetapi ulama PAS bertindak sebaliknya dan membiarkan suasana memfitnah, mencaci dan mengecam berterusan seolah-olah inilah sibghah Islam yang mereka bawa. Mungkin ulama PAS tidak mempelajari tafsir surah Al Hujurat, wallahu `alam.

Budaya taat tanpa menyoal dalam PAS turut memudahkan proses memecahbelahkan PAS dilakukan. Muhasabah bukanlah suatu yang mudah dilakukan dalam PAS, terutama apabila ia melibatkan ulama. Sebagai contoh, seorang pemimpin ulama ketika PAS memerintah Terengganu memiliki sehingga enam buah kereta rasmi. Ini kerana kedudukannya dalam Exco negeri dan beberapa jawatan dalam lembaga GLC negeri Terengganu.

Namun, amalan yang keterlaluan ini tidak pula ditegur sesiapa. Ini semata-mata kerana pemimpin ini digelar ulama. Demikian juga, pemimpin yang sama membiarkan diri dipanggil dengan gelaran doktor sejak tahun 1980han walau dia tidak melengkapkan pengajian PhDnya.

Nyata sekali semua asas-asas strategi “rollback” ditegakkan. Golongan professional dalam PAS yang merupakan ancaman utama kepada Umno dinyahkan. Inilah sebabnya pemimpin Umno dan media yang dikawal Umno begitu teruja dengan monopoli “leadership of the clergy” dalam PAS. Inilah sebabnya pemimpin-pemimpin Umno menunjukkan kegembiraan mereka dan cepat mengucapkan tahniah kepada ulama PAS. Mereka tahu strategi mereka berjaya. Kain kafan diikat, hanya tunggu untuk memasukkan PAS ke dalam liang lahad. Dengan ini berjayalah strategi “rollback” mereka dan pengaruh PAS akan kembali terbendung dalam ruang “containment” yang wujud sebelum 1998.

Pada PRU ke 14 nanti, kemerosotan sokongan kepada PAS akan menyebabkan PAS kalah dibanyak kerusi yang dipegangnya ketika ini. Tidak mungkin Umno akan membiarkan PAS mengambil kerusi-kerusi yang kini dipegangnya. Apabila ini berlaku, nilai PAS kepada Umno sudah tidak wujud lagi. Malahan, lebih baik Umno bekerjasama dengan PKR pada ketika itu. Akan jelaslah ketika itu siapa sebenarnya yang merosakkan dan mengkhianati PAS. Pada ketika itu, para ulama PAS bolehlah menggunakan lutut dan siku yang terdapat di bawah jubah mereka untuk bergocoh sesama sendiri.

ULASAN GB

GB tak kenal penulis artikel di atas, tetapi GB ingin mengucapkan terima kasih dan syabas kerana kupasan yang benar dan menarik terhadap perkembangan yang berlaku di dalam pasca muktamar ke 61.

UMNO selama ini memang takut dengan kumpulan profesional dalam PAS. Maka itu diperalatkan ulama-ulama PAS supaya singkirkan profesional. UMNO memberi ruang besar di media mereka kepada golongan ulama PAS. Dengan tersingkirnya kumpulan profesyenal maka UMNO mereasa selamat. Apa tah lagi dengan penguasaan ulama terhadap PAS, menyebabkan Pakatan Rakyat jadi berantakan. Melompat kegembiraan UMNO hasil kebodohan ulama PAS.

Semua orang tahu kemenangan 100% golongan ulamak ke atas golongan profesyenal dalam PAS. Dan semua orang tahu kemenangan golongan ulamak itu adalah dengan cara dan taktik paling keji dan hina di dalam sejarah perjuangan PAS, sama dengan taktik-taktik UMNO di dalam pemilihan mereka.

Nilai-nilai akhlak Islam dipijak-pijak. Pertama kali berlaku di daam muktamar PAS, wujudnya anasir-anasir syaitaniah di kalangan pro-ulamak yang dibiarkan memboo dan mengejek kumpulan profesyenal. Pertama kali dalam sejarah perjuangan PAS, media dan jentera parti seperti Harakah dan harakahdaily diperalatkan oleh kumpulan ulamak tanpa berlaku adil untuk memberi ruang kedua-dua belah pihak (misalnya wawancara dengan presiden PAS yang mentololkan orang yang tak sehaluan dengannya, tetapi lansung tiada wawancara dibuat dengan Ust Ahmad Awang).

Semua orang tahu juga di dalam muktamar kali ini wujud "papagomo-papagomo" PAS yang lansung tiada sekatan dari sudut akhlak dan etika, melakukan serangan dan melabelkan kumpulan profesiional dengan gelaran-gelaran binatang dan lain-lain kata kejian.

Dan dengan "kertas cai" dari Dewan Ulama sendiri menunjukkan pemilihan PAS kali ini penuh dengan unsur jijik, keji, kotor, tidak berakhlak dan tidak bermaruah dilakukan oleh ulama PAS. Apakah Allah meredhai kemenangan mereka?

Dari satu perspekktif dikatakan kononnya sekarang ini ahli-ahli PAS sedang ditapis. Sedangkan sebenarnya PAS sedang menuju kehancuran.

GB tertarik dengan satu bahagian tulisan di atas,

Golongan ulama lebih selesa berjuang di medan ceramah sedangkan golongan professional yang selalu berada di barisan hadapan dan menghadapi berbagai ujian dan ibtilak. Sekiranya perjuangan para anbiya dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya.

Itu sebab mengapa sebelum ini GB pernah mempersoalkan SIAPA SEBENARNYA ULAMA DALAM PAS? Bagi saya, ulama yang dipanggil ulama di dalam PAS itu bukan ulama yang sebenar. Mereka sekadar guru-guru ugama. Jika diamati maksud sebenar istilah "ulama" iaitu orang-orang berilmu - maka kumpulan profesyenal itulah yang lebih layak bergelar ulama dan mereka sebenarnya warasatul-aanbiya". Ia seiring dengan tulisan di atas .... iaitu "Sekiranya perjuangan para anbiya dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya"

Petikan tulisan GB yang lepas:

Pemimpin PAS kini masih diuliti mimpi. Mereka memandang bahawa hanya "ulama seperti mereka" berhak memimpin parti, mereka melupakan peranan dan jasa para profesional yang selama ini telah mengangkat darjat dan mertabat PAS di aras yang ada kini. Golongan profesional inilah sebenarnya ulama (golongan berilmu) yang dimaksudkan oleh AlQuran dan Hadis Nabi iaitu sebagai "warisatul-anbiya", dan yang dikatakan sebagai golongan yang gementar hatinya bila disebut nama Allah, bukan ulamak celupan yang sebenarnya hanyalah berstatus "guru mengajar bab ugama" yang tergila-gilakan dunia sehingga sanggup merebut jawatan dengan cara paling kotor dan hina. Paling tinggi pun ulama othodox dalam PAS hanyalah ulamak feqah yang kasar budinya sehingga boleh mengkafirkan orang lain, memaki hamun dan membinatangkan mereka yang tak mereka senangi.

Dari pemerhatian dan firasat GB, PAS akan berkubur akhirnya, ia akan digantikan dengan sebuah wadah baharu, parti Islam yang baharu, yang lebih inklusif, yang lebih profesyenal, lebih berakhlak dan mengikuti serta menepati ajaran Islam sebenar.

"Hai orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kalian yang terkeluar dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum, satu puak, satu parti yang Allah cinta kepada mereka dan mereka pun cinta kepada Allah." (Al-Maaidah: 54).