18 Feb 2014

Rahim Noor Terlopong Bila Ditanya "Tan Sri Tahu Tahaluf Siyasi, Halfu Al-Fudul?"

Rahim Noor teruk ‘dikerjakan’ oleh Hanipa

PULAU PINANG: Perbicaraan kes saman fitnah Timbalan Presiden PAS, Mohd Sabu ke atas Utusan berhubung berita yang disiarkan pada 27 dan 28 Ogos 2011 semakin panas apabila saksi Utusan, Tan Sri Rahim Noor, mantan Ketua Polis Negara disoal balas bertalu-talu oleh peguam Mohamad Sabu, Mohamed Hanipa Maidin.

Di dalam keterangannya semalam, Rahim Noor menyatakan secara panjang tentang sejarah ideologi komunis di mana Hanipa bangun membantah dengan menyatakan beliau bukan sebagai saksi pakar. Beliau menyatakan bahawa menurut pandangan beliau Mat Indera adalah seorang komunis.

Beliau bagaimanapun mengakui beliau tidak pernah menemui sebarang bukti bahawa Mat Indera ada memegang kad keahlian Parti Komunis Malaya (PKM). Beliau juga menyatakan bahawa komunis mempunyai perancangan besar untuk menegakkan negara komunis di seluruh dunia. Beliau juga mengakui negara ini dijajah oleh British meskipun Utusan cuba mengambil pendirian bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah oleh British

Apabila tiba giliran beliau disoal balas oleh Hanipa, peguam Mat Sabu itu memulakan soalan beliau dengan bertanya kepada Rahim Noor adakah dia sedar Mat Indera adalah seorang guru agama dan tahu berbahasa arab dan beliau mengakui perkara tersebut. Hanipa juga bertanya.

Hanipa: Maaf saya bertanya Tan Sri, apakah tahap pendidikan agama Tan Sri?

Rahim: Saya tidak belajar tinggi agama, hanya sekolah pondok.

Hanipa: Pondok mana dan sampai tahap mana Tan Sri?

Rahim: Pondok di Melaka sampai darjah 3 kalau tidak silap..pondok tu pun dah tak ada lagi.


Hakim: Sekolah pondok ke sekolah agama sebelah petang?

Rahim: Sekolah agama petang..

Hakim: Itu bukan sekolah pondok!


Hanipa: Jadi Tan Sri saya kata sekarang ini situasinya Mat Indera adalah seorang guru agama, ada pendidikan tinggi agama, tahu bahasa arab dan Tan Sri pula pendidikan agama yang rendah, setuju dengan saya kefahaman agama Islam Mat Indera lebih baik dari Tan Sri?

Rahim: Setuju


Hanipa: Tan Sri tahu tak tahaluf siyasi..di mana orang Islam boleh bekerjsama dengan mana mana pihak termasuk bukan Islam bagi menentang musuh yang lebih teruk.. saya kata ini adalah tindakan yang Mat Indera ambil..dalam keadaan semua pertubuhan politik diharamkan British kecuali Umno maka Mat Indera bekerjsama dengan PKM untuk lawan penjajah British yang jajah tanah Melayu..setuju Tan Sri?

Rahim: Tidak setuju.

Hanipa: Saya kata Tan Sri tidak setuju sebab Tan Sri sendiri tidak mempunyai pendidikan tinggi agama seperti Mat Indera... Tan Sri tahu halfu al-Fudul ?

Rahim: Saya tidak tahu.


Hanipa: Halfu al Fudul adalah perjanjian antara pelbagai qabilah arab jahiliyyah Mekah bagi menentang musuh yang sama dan Nabi Muhammad s.a.w menyaksikan perjanjian itu dan Nabi kata jika ia berlaku lagi di zaman selepas Baginda menjadi Nabi maka Nabi juga akan sokong perjanjian itu ..tahu tak Tan Sri?

Rahim: Itu saya tak tahu.

Hanipa juga bertanya kepada Rahim mengapa beliau secara panjang menyatakan tentang grand design Komunis tetapi tidak pula menyatakan grand design British.

Hanipa menyoal "adakah Tan Sri fikir Mat Indera tidak tahu grand design penjajah British yang jajah tanah air kita, rampas khazanah negara kita, perkenal undang undang mereka ganti undang undang Islam, perkenal budaya mereka dan sebagainya?"

Tersentak dengan soalan itu beliau menjawab ini satu yang baru bagi beliau dan beliau akhirnya menjawab dengan sekali lagi bercakap tentang Komunis tetapi tidak langsung menjawab soalan Hanipa.

Hanipa juga membawa perhatian Rahim tentang buku "Pengukir Nama Johor" terbitan Yayasan Warisan Johor di mana kata kata pengantarnya ditulis oleh Tan Sri Abdul Ghani Othman, mantan Menteri Besar Johor. Hanipa bertanya.

Hanipa: Tan Sri ada baca buku ini?

Rahim: Ya, ada.

Hanipa: Adakah Tan Sri tahu bahawa buku ini disemak oleh jawatankuasa antaranya pakar sejarah seperti Prof. Datuk Dr Ramlah Adam dan Prof. Datuk Abu Bakar A. Hamid

Rahim: Ya, saya tahu.

Hanipa: Tan Sri sila lihat muka surat 108 di mana salah seorang tokoh pengukir nama Johor adalah Mat Indera, saya bacakan Tan Sri "di negeri Johor terdapat seorang pejuang bangsa dan negara yang telah diberi imej buruk oleh penjajah Inggeris. Pihak Inggeris telah berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat Tanah Melayu bahawa seorang manusia melayu beragama Islam yang kuat pegangan agamanya bernama Mat Indera itu adalah seorang penderhaka kepada negara, membelakangkan ajaran agama Islam serta menjadi pengganas komunis yang kejam dan tidak berperikemanusiaan." Soalan saya Tan Sri , jika dilihat kepada buku ini jelas bahawa penjajah Inggeris lah yang mempengaruhi pemikiran rakyat Malaysia bahawa Mat Indera adalah pengganas komunis dan minta maaf salah seorang rakyat malaysia yang dipengaruhi Inggeris itu adalah kamu Tan Sri?

Rahim: Saya tidak setuju.

Hanipa: Tan Sri katakanlah anggapan Tan Sri bahawa Mat Indera adalah komunis adalah benar, maka tidakkah ini bermaksud Kerajaan Johor atau Manteri Besar Johor sendiri iktiraf komunis melayu ini sebagai tokoh kemerdekaan ataupun Tan Sri mungkin anggapan Tan Sri salah maka sebab itulah Mat Indera bukan seorang Komunis dan sebab itu jugalah Mat Indera diiktiraf sebagai pengukir nama Johor.

Rahim: The truth lies somewhere in the middle..

Rahim juga dilihat sukar nak menjawab apabila Hanipa menyoal mana lebih mulia rakyat Tanah Melayu yang bekerja dengan penjajah British, yang jadi tali barut atau spy British dan yang jaga kepentingan British dengan Mat Indera yang berkerjsama dengan PKM seperti Chin Peng, Rashid Maidin , Abdullah C.D yang juga rakyat Malaysia dan menentang orang luar yang datang jajah Tanah Malayu iaitu British.

Rahim juga bersetuju teknik soal siasat yang dijalankan oleh British ke atas Mat Indera menyerupai teknik siasatan di bawah ISA dan apabila Hanipa bertanya adakah Mat Indera ditumbuk ketika dalam penjara saksi menjawab dia tidak pasti.

Sementara itu semasa menyoal Ketua Pengarang Utusan, Datuk Aziz Ishak, Hanipa telah merujuk kepada dokumen defendan sendiri iaitu keratan artikel dari Utusan Malaysia pada tahun 1983 di mana di dalam artikel tersebut pengarang itu telah gunakan istilah penjajah Inggeris dan juga dinyatakan di dalam artikel tersebut bahawa rakan Mat Indera bernama Cikgu Sabran yang menguruskan mayat Mat Indera memberitahu keadaan mayat itu berwarna kekuningan dan berbau wangi. Pengarang itu sendiri di akhir artikel tersebut menulis seperti berikut "beliau telah pergi dan dalam konteks ini siapakah beliau sebenarnya seorang pengganas komunis atau Nasionalis tulen Melayu?

Perbicaraan kes akan bersambung hari ini. Mat Sabu diwakili pasukan peguam Mohamed Hanipa Maidin, Aminuddin Zulkifli dan Nasar Khan manakala Utusan diwakili peguam Datuk Firuz Huseein, Datuk Hafarizam Harun dan Abu Bakar.

Bukan Fasakh, Tetapi Perceraian Secara Baik - Kes Ditangguh 11 Mac

(Dari kiri) Peguam Nurul Izzah, Normawaddah Ramli, Raja Ahmad Shahrir Iskandar ( suami Nurul) dan Muhamad Nakhaie Ishak (peguam suami) di Mahkamah Syariah di Jalan Duta di Kuala Lumpur hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 18 Februari, 2014.

Kes tuntutan cerai secara baik Nurul Izzah ditangguh 11 Mac

Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur hari ini menangguhkan tuntutan perceraian secara baik yang difailkan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar (gambar) pada 11 Mac depan.

Nurul Izzah sebelum ini memfailkan tuntutan perceraian dengan suaminya, Raja Ahmad Shahrir di bawah Seksyen 47 (cerai secara baik) Undang-Undang Keluarga Islam 1984.

Nurul Izzah bagaimanapun tidak hadir ke mahkamah hari ini, sebaliknya hanya suaminya Raja Ahmad Shahrir hadir di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur pagi ini bagi mendengar sebutan semula kes tuntutan tersebut.

Raja Ahmad Shahrir tiba berseorangan dengan berpakaian kot kemas kira-kira jam 10.30 pagi dan terus memasuki kamar Mahkamah Rendah Syariah 1.

Peguam Nurul Izzah, Normawaddah Ramli hadir sebagai wakil pihak plaintif.

Kira-kira 15 minit kemudiaan, Raja Ahmad Shahrir bersama peguamnya, Muhamad Nakhaie Ishak keluar daripada kamar selepas mengadakan perbincangan dengan peguam plaintif.

"Kita cuba untuk selesaikan kes ini secara baik, itu sahaja lah," kata peguam, Normawaddah.

Apabila ditanya sama ada kes tuntutan tersebut akan digugurkan, Normawaddah berkata ia masih lagi dalam proses.

"Kita masih lagi dalam proses perbincangan dan cuba selesaikan kes ini secara baik.

"Ia masih dalam proses," katanya lagi.

Normawaddah juga membetulkan laporan sebelum ini mengatakan anak guamnya membuat tuntutan perceraian secara fasakh, sebaliknya tuntutan tersebut dibuat secara baik di bawah Seksyen 47.

"Fasakh adalah perceraian dengan memberikan alasan tertentu, tapi ini adalah cerai secara baik,"
terang peguamnya lagi membetulkan laporan sebelum ini.

Raja Ahmad Shahrir sejurus itu bergegas ke keretanya dan tidak memberikan sebarang komen.

Hari ini adalah sebutan semula kes tuntutan cerai secara baik yang dibuat oleh Nurul Izzah, 34 ke atas suaminya Raja Ahmad Shahrir, 35 di hadapan Hakim Syarie, Ab Malek Awang selepas sebutan kali pertama pada 22 Januari lalu.

Anak perempuan sulung Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memfailkan perceraian di bawah Fasakh (untuk membatalkan perkahwinan itu) pada akhir Disember melalui petisyen di Mahkamah Syariah.

Suaminya, Raja Ahmad Shahrir yang dipercayai sudah menerima petisyen itu pada 16 Jan, meminta penangguhan dua minggu sebelum ini berhubung perkara itu bagi menyediakan kesnya.

Nurul Izzah dan Raja Ahmad Shahrir, berkahwin pada 9 Mei 2003.

Upacara perkahwinan mereka diadakan di kediaman bapa Nurul Izzah, di Bukit Damansara.

Mereka dikurniakan dua cahaya mata seorang puteri berumur 7 tahun dan putera 4 tahun. -TMI

[BERGAMBAR] Bergemanya Sorakan Bernada Islam Di Liga Perdana Inggeris

Demba Ba scored since 15 Ramadhan”

“He prays 5 times a day”

Serangkai sorakan bertali arus dilaungkan peminat di United Kingdom, ditujukan kepada insan yang sama tetapi berbeza tempat dan juga ketika.

Demba Ba scored since 15 Ramadhan” laung penyokong Newcastle United di St. James Park melihat Demba Ba gembira meraikan jaringan ketika sedang berpuasa.

“He prays 5 times a day’ adalah ungkapan daripada sorakan khas untuk Demba Ba di Stamford Bridge ketika permainannya bersama Chelsea.

Mungkin terasa janggal kenapa perkara ini berlaku, bagaimana masyarakat di United Kingdom yang majoritinya bukan Islam menitikberatkan puasa dan solat dalam rangkap sorakan mereka seolah-olah mereka juga menjalankan kewajipan yang sama. Inilah yang kita nyatakan sebagai pengaruh.

Pengaruh cara hidup,adab,ketetapan beragama dan prinsip yang di bawa oleh pemain muslim sehingga masyarakat di sana turut mengetahuinya. Demba Ba merupakan salah seorang pemain yang boleh disandarkan untuk menjadi penyudah terbaik, biarpun tiada penampilan utama dalam pasukan Chelsea tetapi beliau tetap memainkan peranan dalam pelan jangka masa panjang Mourinho (Pengurus Chelsea).

Dalam artikel sebelum ini pastinya isu ketegasan pemain kelahiran Senegal ini dalam setiap situasi yang melibatkan hukum agama Islam dan prinsipnya menjadi hala tuju utama dan wajar untuk di contohi. Tapi kali ini kita bawakan lebih dekat pengaruh pemain muslim seperti Demba Ba mahupun pemain lain dan kesannya terhadap faktor persekitaran seperti Ultras (penyokong), pengurus antarabangsa, staf dan masyarakat mahupun penduduk setempat.

Ultras pastinya pemain kedua belas dalam setiap pasukan itulah perumpamaan yang selalu diungkapkan. Kini segalanya terbukti dengan wujudnya ‘chant’ atau ungkapan sorakan yang mengandungi unsur ibadah agama Islam yang ditujukan kepada pemain muslim seperti Demba Ba tidak kira ketika, tempat mahupun situasi.

Kepentingan ibadah yang ditonjolkan oleh Demba Ba membawa ingatan kepada penyokong mahupun peminatnya bahawa ibadah yang dilakukannya penting dalam kehidupan pemain muslim tersebut dan wajar diterapkan dalam bait-bait sorakan mereka. Ini membawa pengaruh yang positif kepada penyokong tentang agama Islam dan umatnya.

Alan Pardew contoh pengurus prihatin dan berpengalaman menguruskan pemain Muslim.

Bagi menyentuh faktor pengurusan, pemilikan dan pengaruh pemain muslim, kita mengambil contoh Alan Pardew (Pengurus Newcastle United) mengakui secara peribadi bahawa beliau mengambil kira kepentingan lapan orang pemain muslim yang menyertai pasukannya dan amat menghormati pendirian mereka setelah menimba pengalaman menguruskan pemain muslim seperti Demba Ba untuk musim dan kempen sebelumnya.

Ketika era Roberto Mancini sebagai pengurus kelab berbelanja besar Manchester City, bilangan pemain muda muslim yang direkrut bertambah seperti Abdul Razak dan Karim Rekik. Pemain-pemain ini kebanyakannya dipinjam ke kelab luar bagi memperoleh pengalaman dan mengembangkan bakat mereka.

Faktor pemilik saham terbesar di Manchester City yang berasal dari Emiriah Arab Bersatu, Sheikh Mansour juga memainkan peranan kerana semenjak pengambilan beliau isu keselesaan pemain muslim The Citizens lebih terjamin dan diambil kira.

Darsley Park Outdoor pusat latihan Newcastle United yang dilengkapi musolla.

Terbinanya surau di Direct Sports Arena (Newcastle United), penyediaan makanan ruji halal seperti ayam yang disembelih kepada semua pemain di Marseyside (Liverpool) demi menjamin kesihatan pemain muslim dan pemain-pemain yang lain, pemberian waktu untuk mengerjakan solat oleh kelab The Gunners (Arsenal), memberi gambaran jelas tentang hubung kait antara kepentingan pemain muslim dan pihak pengurusan kelab berpengaruh di liga Perdana Barclays.

Pegawai atau staf pasukan juga merupakan watak penting bagi perjalanan sesebuah pasukan begitu juga pasukan besar di liga Perdana Barclays. Tidak dinafikan ada juga antara pegawai mahupun staf yang berkhidmat untuk kelab-kelab ini beragama Islam. Sikap hormat terhadap larangan dalam agama bukan sahaja berlaku atau berinteraksi antara pemain malah pegawai dan staf kelab.

Pemain-pemain Liverpool menanggalkan jersi perlawanan yang terkena pancutan Champagne ketika meraikan kejohanan sebelum masuk ke bilik persalinan bagi menghormati seorang pegawai atau doktor muslim yang bertugas. Sikap ini wajar dicontohi dan diteladani oleh masyarakat yang prejudis terhadap Islam atau umat Islam sendiri sebagai peringatan menghormati agama lain.

Cara sambutan jaringan berbeza diamalkan oleh Demba Ba dan Papiss Cisse sewaktu bersama di Newcaslte United.

< Terbiasnya pengaruh pemain muslim kita teruskan lagi dengan adegan atau sambutan jaringan yang biasa dilakukan pemain muslim di liga Perdana Barclays, seperti bersujud. Cara sambutan gol ini kerap dilakukan oleh Demba Ba dan rakan sepasukannya Papiss Cisse yang juga beragama Islam ketika di Newcastle United, yang akhirnya di contohi oleh kanak-kanak di kejiranan St. James Park atau Newcastle United ketika bermain futsal.

Mungkin bagi kanak-kanak ini mereka tidak tahu tujuan sujud itu dilakukan atau makna di sebalik tindakan tersebut tetapi jelas mempamerkan pengaruh budaya muslim dalam masyarakat di sekitarnya.

Pengaruh agama Islam yang dibawa oleh pemain-pemain muslim memberikan satu skop pandangan baharu terhadap Islam bagi masyarakat bukan Islam. Biarpun pengaruhnya tidaklah terlampau besar atau meluas tetapi tetap boleh di banggakan. Dengan pembawaan pengaruh budaya Islam dan interaksi dengan persekitaran yang baik, pastinya hilanglah sikap prejudis terhadap agama Islam,sikap anti-Islam dan sebagainya.

Tidak kita nafikan ini adalah antara permulaan dakwah secara dasar dan pemberian pandangan positif yang kita mahu sebagai muslim sejati. Sukan membawa banyak fadhilat di samping kesihatan fizikal,rohani dan keharmonian sejagat. Majulah sukan bersama syiar Islam, Insya Allah. saiful islam/HD

Premier League: How Muslims are changing English football culture

By Rob Cowling
BBC Religion

When the Premier League started in 1992, it included just one footballer known to be Muslim, Tottenham's Spanish midfielder Nayim. England's top division now features 40 Muslim players and they are having a significant effect on the culture of the game.

On 5 February, 2012, Newcastle United played Aston Villa at St James' Park and one moment symbolised the impact Muslim players were having on the Premier League.

After 30 minutes, Demba Ba scored for the home side. He raced to the corner flag and was joined by Senegalese compatriot Papiss Cisse. The two devout Muslims then sank to their knees in prayer.

The growing influx of Muslim players has been fuelled by the internationalisation of football.



Scouts have spread their nets wider in the search for new talent and the Premier League has become a much more diverse place.

Young men with origins in remote villages of west Africa or tough estates in Paris have become global stars.

They may have found wealth and fame playing for English clubs, but many still hold on to something that is rooted in their cultural identity, something that guides them and comforts them when the going gets tough - their Islamic faith.

When a player of the calibre of Ba, who left Newcastle last year to join Chelsea, says he is serious about his religion, some might argue clubs cannot afford not to listen.

And there is a genuine willingness, on the part of managers and clubs, to understand and accommodate the religious needs of their players.

Muslim footballers are provided with halal food, have the option to shower separately from the rest of the team and are given time and space for prayer.


Until recently, all Premier League players named man of the match were awarded a bottle of champagne.

Tottenham's Nayim was the only footballer known to be Muslim in the Premier League in 1992

Yet for Muslims, alcohol is forbidden. So when Manchester City midfielder Yaya Toure politely refused to accept his award on religious grounds during a television interview, the competition organisers were forced to sit up and take notice.

Champagne was phased out and now all players receive a small trophy instead.

When Liverpool won the League Cup final in 2012, players had the sensitivity to move the clothes of their team doctor, a devout Muslim, out of the changing rooms so that alcohol wasn't sprayed over them.

Yet there are challenges to managing Muslim players and Ramadan is a particular pressure point.

How can players who aren't eating or drinking for up to 18 hours of the day perform at the highest level over 90 minutes of a game?

Some players insist on fasting every day.
Others may fast during training but not a match day. Clubs tend to muddle through with some kind of compromise, but it can't be an easy period for players or managers.

Arsenal midfielder Abou Diaby, 27, says: "Arsenal would prefer me to not fast, but they understand this is a special moment for me and they try to accommodate things to make me better."

Ba, 28, admits he has had some issues with managers about Ramadan, but says he has been steadfast.

"Every time I had a manager that was not happy with it, I've said: 'Listen, I'll do it. If my performance is still good, I'll keep playing; if it's bad you drop me on the bench, that's it.'"

Former Stoke striker Mamady Sidibe, 33, insists: "You have some players who are fasting on a match day and doing very well, it's no problem. I make sure that on match day I'm not fasting and not to give excuses to people."

Ramadan this year ends on 7 August, 10 days before the start of the Premier League season.

Sponsorship deals have also been a source of tension. Teams who advertise gambling and pay day loan companies on their shirts put their Muslim players in a difficult position, as it means they are being used to promote activities which contradict Islamic teaching.

Goalkeeper Ali Al-Habsi, from Oman, has played in the Premier League for Bolton and Wigan

Last month Cisse said he planned to talk to Newcastle and their new sponsors, Wonga, because he was worried his Muslim beliefs would be compromised if he were seen to promote the company.

Crewe striker Nathan Ellington, 32, who has also played for Wigan and West Brom, takes the view that he cannot affect which sponsor his club chooses.

He said: "I think that's usually out of the hands of the Muslim. Although he's not allowed to gamble, that's something you cannot affect really."

Wigan keeper Ali Al-Habsi, 31, agrees: "We are players and these are things that are coming from the football club. We can't do anything about it, we just do our job."

Fans are also getting an education in Muslim practices.

When manager Alan Pardew suggested Ba's slow start to the 2011-12 season was due to his fasting, fans picked up on it and marked every subsequent goal with a song celebrating how many goals he had scored since Ramadan, to the tune of Depeche Mode's Just Can't Get Enough.

Children playing football in the parks of Newcastle have even been spotted falling to their knees as if in prayer themselves after scoring a goal.

They may not completely understand what it means, but it's a sign that Muslim practices are becoming a more familiar part of popular British culture.
-BBC


[EDISI MABUK] Zaid Ibrahim Jilat Ludahnya Sendiri!


Zaid: Tak perlu betulkan yang tak rosak

Dua minggu selepas 'menyokong' bekas bos beliau Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi menteri besar Selangor yang baru, bekas Menteri Undang-undang Datuk Zaid Ibrahim kini bertukar arah.

Dalam tulisan blog beliau yang terbaru, beliau mahu MB sekarang, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai peneraju utama kerajaan negeri.

"Selangor masih perlukan Khalid sebagai menteri besarnya. Marilah kita hormati mandat yang diberikan kepada beliau selepas pilihan raya lalu dan biarkan beliau buat kerjanya," kata beliau hari ini.

Zaid memberi amaran bahawa perjuangan untuk politik yang lebih matang dan baik akan tergugat sekiranya mereka yang melakukan kerja dengan baik dipecat atau ditukar hanya untuk melakukan strategi politik yang tidak terbukti dan kurang jelas.

"Jadi kenapa nak tukar MB sekarang yang bukan hanya bekerja dengan mandat rakyat, tetapi telah membuktikan dengan jelas kepimpinan beliau baik untuk negeri.

"Benar Anwar pernah memegang jawatan politik tinggi sebelum ini dan pernah menjadi menteri kewangan. Tetapi ia tidak mengubah kenyataan bahawa tidak perlu betulkan sesuatu yang tidak rosak.

Pada 1 Februari lalu, Zaid menulis dalam laman mikro 'Twitter' "Anwar Ibrahim telah membuat keputusan tepat untuk jadi MB. Harimau mesti berhadapan dengan singa baru selesa rakyat jelata".

Beliau menjelaskan keputusan itu setelah melihat 'trend' pengundi Cina yang mahu menggunakan PRK Kajang 23 Mac depan untuk menghantar mesej lebih positif mengenai keperluan untuk bergerak ke hadapan.

"Mereka (pengundi Cina) mungkin tidak mahu mengundi MCA kerana masih kecewa dengan isu masa lalu dan cara parti yang gagal menangani isu ini sejak sekian lama.

"Saya percaya mesej positif yang pengundi Cina akan hantar bukan untuk memberi undi kepada Anwar," kata beliau. -mk


Jangan pedulikan kepada Zaid Ibrahim


Beberapa rakan FB saya bertanya saya kenapa dan untuk apa Zaid Ibrahim hendak bertanding di Kajang. Tidak perlu untuk saya menjawab pertanyaan itu kerana ia sia-sia sahaja. Tetapi dasar orang bertanya ia ingin juga mengetahui mengenai pandangan kita terhadap langkah Zaid itu.

Saya tidak memberi jawaban yang kompleks tetapi sekadar mengatakan, Zaid boleh bertanding kerana beliau tidak dihukum oleh mahkamah dalam tempoh terdekat, tidak muflis dan juga tidak gila. Sesiapa pun yang bebas dari tiga perkara itu boleh bertanding.

Kerana saya pasti kalau Zaid terikat dengan tiga perkara itu dia tidak akan bertanding, kerana pencalonannya nanti akan dibatalkan. Dia seorang peguam terkenal pasti tahu syarat-syarat dan undang-undang SPR.

Syarat itu ditambah dengan satu lagi syarat namanya ada dalam daftar pemilih.

Jadi soal Zaid, sama ada dia bertanding atau pun tidak, tidak menjadi masalah. Kehadirannya tidak akan memberi apa-apa bekas kepada Kajang Move. Zaid hanya habuk-habuk dan debu-debu kecil saja yang merupakan seni dan keindahan dalam demokrasi.

Kedatangannya cuma boleh mencemarkan tangan, tetapi boleh dibersihkan dalam saat itu juga. Justeru jangan pedulikan beliau dan anggap kewujudannya di Kajang itu hanya mainan ilusi saja.

Saya percaya orang seperti Zaid ramai di Kajang nanti. Mereka yang frust dalam politik atau kalah dalam pilihan raya lalu boleh bermian angin di Kajang. Ramai orang bercita-cita mahu jadi hebat dan merembas keadaan seperti Anwar tetapi tidak menjadi. Barang tiruan ia tidak tahan lama.

Setidak-tidak dapat bertanding menentang Anwar dalam satu pilihan raya, ia menampakkan seseorang itu hebat. Anwar ditumpangi dihinggapi bukan sahaja oleh kera, monyet ataupun dedalu tetapi semut gatal dan gajah yang sakit juga ikut sama menumpangi kehebatan Anwar.
-msomelayu



PRK DUN Kajang: Zaid Ibrahim bakal hilang deposit


SHAH ALAM 17 FEB: Bekas Menteri Undang-Undang, Datuk Zaid Ibrahim yang menawarkan diri untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Kajang bakal kehilangan deposit, kata penganalisis politik.

Professor Universiti Putra Malaysia (UPM) Jayum Jawan, berkata individu yang bertanding atas kapasiti bebas tidak mempunyai sokongan yang kukuh untuk memperolehi undi daripada Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional.

“Zaid Ibrahim bukan lagi penting, melompat dari sini ke sana adalah tiada apa-apa berbanding dengan Anwar,”
kata Jayum dipetik dari The Malay Mail Online.

Calon yang bertanding dalam PRK perlu meletakkan deposit sebanyak RM5,000 kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) manakala RM3,000 deposit untuk bahan kempen.

Deposit akan hilang apabila calon gagal untuk mendapatkan kurang daripada satu perlapan daripada jumlah pengundi.

Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin, berkata tindakan Zaid mencalonkan dirinya dalam PRK DUN Kajang tidak akan memberikan kesan kepada populariti Anwar.

Katanya, Zaid bukan seorang ahli politik yang mempunyai pendirian dan tidak pernah menang dalam pillihan raya umum sejak 1999.


PRK DUN Kajang akan berlangsung, pada 23 Mac ini sementara pembuangan undi awal akan dibuat pada 19 Mac ini.

Kerusi DUN Kajang kosong apabila ADUN sebelum ini, Lee Chin Cheh meletakkan jawatan beliau, pada 27 Januari lalu.

Seramai 39,278 pemilih berdaftar layak mengundi dalam PRK berkenaan, termasuk 1,197 pengundi awal dan 26 pengundi dalam kategori tidak hadir atau berada di luar negara.


ULASAN GB

Sudahlah melompat-lompat dari satu parti ke parti yang lain, cakap pun berputar-putar sehingga terbelit lidah sendiri.

Ini apa yang ditulis sendiri di twitternya pada 2 Feb 2014 yang baru lalu:


Apa dia tulis kat atas tu? Sekarang dia pulak masuk bertanding nak lawan orang yang dah dipujinya baru beberapa hari yang lalu. Bukankah dah mabuk namanya tu.